Spring til indhold
Forside

Nyhed

AAU indfører nye barselstiltag for at sikre medarbejdere en bedre work-life balance

Lagt online: 04.08.2021

Med Aalborg Universitets strategiske handleplan for ligestilling og diversitet, har ULD fået indført en række initiativer vedrørende barsel og forældreorlov, der i højere grad skal gøre det attraktivt og muligt både at stifte familie og forfølge en akademisk karriere.

Nyhed

Lagt online: 04.08.2021

Barsel kan være en karrierehindring

Den skæve kønsfordeling mellem mænd og kvinder i forsker-slutstillinger og ledelsesposter i øvrigt er en fælles problemstilling for de danske universiteter, herunder også for Aalborg Universitet. I en analyse, udarbejdet af AAU’s forskningscenter for ligestilling og diversitet (EDGE) i 2017, påpeges det blandt andet, hvordan barslen kan skabe strukturelle barrierer for særligt yngre kvindelige forskere.

Barselsperioder vil ofte vare længere for kvinder end for mænd. Det betyder, at særligt kvinder kommer bagefter i deres karriereforløb. I nogle tilfælde kan barslen betyde, at muligheden for at opnå videre ansættelse går tabt, ligesom det kan være svært at holde sig ajour med projekter, publiceringer mv. under en barsel.

Dertil kommer, at både mødre og fædre har et øget ønske om en fornuftig balance mellem arbejds- og familieliv efter endt barsels- eller forældreorlov som følge af den nye livssituation. Er det ikke muligt at opnå denne balance, kan barsel eller forældreorlov i nogle tilfælde give anledning til fravalg af en akademisk karriere. Initiativerne er henvendt til forældre og sigter således også mod at udfordre eksisterende kønsstereotyper og øge fædrenes incitament til at tage forældreorlov.

Nye barselstiltag skal fastholde medarbejdere

Derfor indfører AAU nye barselstiltag, som skal:

• Bidrage til at fastholde medarbejdere i enlivsfase, der kan give anledning til fravalg afen akademisk karriere
  • Skabe dialog mellem leder og medarbejder om work-life balance
  • Sikre en god overgang fra arbejde til barsel og fra barsel til arbejde
  • Udfordre kønsstereotyper og øger incitamentet til at holde forældreorlov uanset køn

Samtaler og mulighed for fleksible arbejdsvilkår

De nye barselstiltag omfatter:

• Obligatoriske samtaler ved barsel og forældreorlov for alle ansatte – før, evt. under og efter barsel
  • Muligheden for et delvis undervisnings- eller forskningsfrit semester
  • Mulighed for forlængelse af post-doc- eller adjunktforløbet med op til et ét år (lægger udover retskravet om forlængelse af midlertidige ænsættelser)
  • Øget mulighed for fleksible arbejdsvilkår som f.eks. hjemmearbejde

De obligatoriske samtaler, der afholdes mellem medarbejder og leder både før, evt. under og igen efter barslen, skal danne rammen om relevante afklaringer, herunder drøftelser af arbejdsopgaver. Samtalerne skal desuden understøttes af en værktøjskasse med redskaber, som lederen kan benytte til at sikre medarbejderen en god overgang fra arbejde til barsel eller forældreorlov og fra barsel eller forældreorlov til arbejde igen.

Se video om barselstiltag på AAU nedenfor:

thumbnail

Vejledning til ledere