Spring til indhold

Send post til E-boks/digital post på borger.dk/virk.dk

  1. 1

    Vælg sag

    Åbn den sag, hvor det/de dokumenter, du skal sende, ligger.

  2. 2

    Begynd proces

    Klik på knappen Proces i menulinjen øverst.

    Vælg SmartPost.

  3. 3

    Udfyld forsendelsesoplysninger

    I feltet Brev skal, der vælges et word-dokument fra sagen, så hvis det er en PDF-version, du vil sende ud, er du nødt til at lave et fremsendelsesbrev i Word.
     
    Bemærk: Din forsendelse får samme titel, som dit brevs dokumenttitel. Vil du ændre titlen på din forsendelse, skal du ændre det i feltet Titel.

    I feltet Vedhæftede dokumenter vælger du de dokumenter, der skal vedhæftes som bilag, det kan være PDF, Word, Excel mm.

    I feltet Modtager, vælger du den, som skal modtage forsendelsen. Den/de parter du har knyttet på sagen, kommer derved frem og du kan vælge modtageren.

    I feltet Forsendelsestype skal du vælge "Send via digital post ellers lokalprint". Med denne indstilling, får du med det samme besked, hvis modtageren ikke har Digital Post. Så skal du i stedet selv printe og sende brevet.

    I feltet e-Boks-materiale skal du tage stilling til, om modtageren må kunne svare direkte på forsendelsen.
    Vælg svar ikke mulig, hvis du ikke har sat dit dashboard op til at se, hvis der bliver svaret tilbage.

    Hvis du vælger Svar mulig skabelon, kan modtageren svare på din forsendelse.

    Bemærk: Evt. svar fra modtageren journaliseres direkte på sagen, så for at du kan holde øje med evt. indkomne svar, er det vigtigt, at du tilføjer søgningen Indgående SmartPost – mig/Indgående SmartPost min enhed til dit dashboard.

    Sæt flueben i boksen – ”Send vedhæftninger som separate dokumenter”, hvis du har vedhæftet mere end en fil.

    Fjern flueben i de to bokse ”Gennemse før afsendelse” og ”Godkendelse”, hvis der er nogle.

  4. 4

    Send forsendelsen

    Indtil forsendelsen er gennemført, vil kvitteringen ligge under dokumenter som foreløbig og først, når foreløbig forsvinder ud for dokumentet, er forsendelsen sendt. Tryk på opdater knappen indtil foreløbig forsvinder.

    Vigtigt: Du må ikke afslutte sagen, før afsendelseskvitteringen, er kommet retur. Da kvitteringen ikke kan lægge sig ind på sagen, hvis sagen er afsluttet og derved vil forsendelsen gå i fejl.

    Fif: Når processen er gennemført, bliver der automatisk lagt en pdf-kvittering for forsendelsens status/gennemførsel.

    Klikker du på den lille pil ud for pdf-kvitteringen, kan du se det brev og evt. vedhæftede bilag, du har sendt.